DIESELGÁZ

A mai világban ki ne szeretné tehergépjárműve, mezőgazdasági gépe, busza, kisteherautója, személygépkocsija teljesítményét optimalizálni úgy, hogy közben fogyasztása csökkenjen, és emellett még tisztább üzemű, és környezetbaráttá váljon? A dízel-gázüzemű járművek kevesebbet fogyasztanak, ennek ellenére nagyobb teljesítményre képesek a motor belsejében lezajló tökéletesebb égés miatt. A motor járása csendesebbé válik, futásteljesítménye megnő, mert az égés folyamán a korom majdnem száz százalékban eltűnik, így nem alakulhat ki káros lerakódás a motor belsejében.

Hasznos tudnivalók a dízel-gáz rendszerről:
Az égés folyamán a dízelmotor gázolajat éget el, és emellé adagolunk légnemű gázt a szívótorokba. A dízel-gáz esetében a gázrendszer teljesen függetlenül működik a dízel rendszertől, teljesen önálló vezérléssel, tehát a dízel üzemanyag rendszerbe nem történik beavatkozás. A gáz a dízelmotorban égésjavító, úgynevezett katalizátor funkciót tölt be. Vegyes üzemű működésnél nő a teljesítmény és a nyomaték, csökken a fogyasztás, így válik hatékonyabbá a dízelmotor működése. Az adagolt gáz hatására a dízel üzemanyag 99%-a elég a motorban (a gáz hozzáadás nélkül ez az érték 85% körüli), így a részecske kibocsátás (korom, por, füst) gyakorlatilag megszűnik, valamint a káros anyag kibocsátása drasztikusan csökken.
Bármilyen dízel motorhoz beszerelhető rendszer, egészen a sima adagolóstól egészen az Euro 4-esig vagy a Common-Rail rendszerig. A tökéletes égés miatt a motorolaj nem kormolódik, ezért tisztább marad a motorban az olaj, így növekszik az élettartam és az olajcsere periódus. A tankolás ugyanúgy hagyományos LPG kutaknál történik, mint a benzin-gázos autóknál. Ha a rendszer meghibásodik, azt az üzemmód váltó kapcsoló sípoló hanggal jelzi, leáll a gázadagolás és automatikusan visszaáll dízelüzemre.

Előnyei:
- a kipufogógáz kibocsátásának csökkenése az üvegház hatást okozó gázok 40-70%-ával    
- a mérhető fekete füst 70,9%-kal csökken;
- az NOx 30,4%-kal csökken;
- a CO2 (szén-dioxid) 12%-kal csökken;
- a motor teljesítménye 10-30%-kal növekszik;
- 15-20% gáz hozzáadásával megtakaríthatunk 20-30% gázolajat.


Az indítás kizárólag dízel üzemmódban történik. Ha a motor jár, és a jármű elindul, továbbá az üzemmód váltó kapcsoló vegyes üzemmódban van, akkor a gázvezérlő computer ellenőrzi a gázbefecskendezéshez szükséges feltételeket, és ha minden feltétel adott, akkor elindul a gázadagolás. A motor nem működhet kizárólag LPG gázzal, csak vegyes üzemben (dízel üzemanyag + LPG) vagy csak tisztán dízel üzemben. Minden esetben Átalakítási Engedély készül a járműre a gázbeszerelésről, mely alapján a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál kettős üzeműre (dízel-gáz vegyes üzem) vizsgáztatják a járművet.